Thailand 2016

Mossa

Avresa

Vaknade tidigt av att klockan tjöt, gick till fönstret där klockan stod. Ute var det vitt och det snöade ymnigt. Det hade säkert fallit 1 dm snö under natten, det kändes stressigt måste ju hinna till Arlanda så jag inte missar flighten.

Kunde ju inte missa flyget efter alla problem med biljetterna senaste veckan, en stor del av reskassan var ju redan slut. Min frus pappa dog 2 veckor innan vi skulle resa till Thailand och så hon blev tvungen att resa i förväg. Så vi köpte en enkelbiljett för henne ner till Thailand, kostade ju nästan lika mycket som en vanlig T/R biljett, och trodde ju hon skulle kunna åka hem på den vanliga biljetten, men det tyckte ju inte Thai Airways. Åkte man inte på första resan på en T/R-biljett så kan man inte heller utnyttja hemresan på den biljetten. Jävla skit policy! Bara att boka en ny enkel hemresa, nja planet är ju fullt så det går ju inte… Men vi har ju en biljett till det planet som vi inte får utnyttja hur kan det vara fullt? Jag som trodde Thai Airways hade bra service, nej trött på dom, riktigt trött på dom.

Kom iväg nästan en timme innan jag tänkt, snöandet övergick snart till regnande när man närmade sig Gävle och kusten. Resan till Arlanda tog längre tid än beräknat men kom fram med god marginal innan Thai Airways flight TG961 skulle avgå mot Bangkok.

Det blev den vanliga räkmackan med sitt torra bröd och för mycket ägg i förhållande till räkorna, priset hade som vanligt höjts till ett ännu mer orimligt pris. Men tradition är tradition hur skulle en resa kunna börja på riktigt utan denna räkmacka?

Gate F6Thailand

BKK

Vi flög med en Boeing 777, kändes ganska trång det var lite utrymme men inget att klaga på med servicen från Thai Arways men landningen. Jag tror det var den sämsta jag varit med om, den var ganska hård och piloten verkade få något ryck för han tvärbromsade, svängde snabbt in på en taxibana så hela planet vibrerade och det började röka från framhjulen ett stort moln av rök kom upp man kunde inte se motorn på vingen. Strax efter började det lukta brand och bränt gummi i planet och folk började titta på varandra. Usch! Usch! Usch! Den landningen får definitivt underkänt!

Phuket

Resan ner till Phuket från BKK fungerade bra. Efter en dusch blev det en resa in till varuhuset Central för att fixa internet, en internetpuck laddad med 12 GB fixades snabbt. Intrycket av Phuket var att de bara fortsatt bygga, mera mera mera. Det verkade också som människorna blivit rikare, flera bilar, fortfarande många motorcyklar men förhållandet mellan dem hade bilen vunnit mycket.
Sedan var det dags att sova, jetlagen skulle bort.

Big BudaGyllene hand

Big Buddha

Överallt finns svarta och vita skynken hängande med bilder av den avlidne kungen, alla thailändarna bär svart eller vitt, färgerna var borta. En vilodag i Phuket, det blev ett besök till den stora Buddha på ett berg på södra delen av ön. Besökte statyn på min första resa till Thailand då var den långt från att vara klar, vid detta besök så kändes det fortfarande väldigt långt till den skulle vara klar.

På kvällen var tanken att besöka Natural resturang i Phuket stad, men nej den var stängd fattade inte riktigt om det var tillfälligt eller permanent, hur som helst så var det synd. Då fick vi göra något annat, mot buffé restaurangen där man hämtar mat och sedan lagar vid en grill vid bordet. Men den var nerlagd, denna buffé som varit en tradition vid alla mina besök i Thailand.

Thailand är förändrat!

Resdag

Phuket till Surat Thani med bil över Khao Sok. Vi kom iväg tidigt, men det regnade hårt och resan gick långsamt med många stopp.

Vilodag - massage

En vilodag efter allt resande, sova länge och sedan en två timmars oljemassage. Det var ett nytt massageställe hur bra som helst. Massagen var underbar efter allt stillasittande under resan och gjorde kroppen som ny efter resandet.

Tre Buddha

Tempel och regn

Vi åkte för att titta på Sura Thani´s älsta tempel, men på vägen stannade vi vid ett annat tempel somn inte var ett tempel. Först förstod jag inget men det var ett meditations center dit munkar kom för att meditera. Templet eller området var beläget utanför staden på ett litet trädbexäxt berg. Inne i skogen fanns små hus där munkarna bodde och några större samlingslokaler. Många farrang besökare kom hit för att meditera och någon berömd munk hade grundat centret. När vi skulle lämna centret öppnade sig himmeln och ett tropiskt monsunregn visade sin kraft. Det regnade och regnade som om allt skulle spolas bort efter en timme gav sig regnet men massor var översvämmat.

Vi fortsatte mot det gamla templet, när vi kom dit så var de tunga regnmolnen borta vid horisonten och vädret mycket bättre igen. Utanför templet satt tre stora buddhor insvepta i orangefärgat tyg. I templet fanns ytterligare ett hundratal gyllene buddha statyer. Ett väldigt vackert tempel.

Försenad och massage

Tanken var att resa vidare mot Khao Sok under dagen men det var för mycket att göra i Surat Thani och när eftermiddagen började bli kväll så fick vi skjuta upp avfärden till nästa dag. Så det blev ny massage i stället på den kommunala massage kliniken.

När man kom dit fick man först fylla i en blankett, namn, adress, och en massa annat. Gjorde så gott jag kunde och efter det var det dags för blodtrycket och ett förhör om hur hälsan var. Funderar fortfarande varför de måste veta om jag har problem med att gå på toan. Men kommunal byråkrati känner man ju till. De jobbade där gick omkring i vita uniformsjackor som nog blivit över från något flygbolag med axelklaffar och allt. Två timmars massage på den kommunala massagen eller en timme och trettio minuter i verkligheten, kommunalarbetare vet ju hur man räknar tid, nej privat massage var bättre!

Mot Khao Sok

Vi lämnade Surat Thani på förmiddagen och åkte mot national parken Khao Sok i bergen mittemellan Thaibukten och Annaman havet. National parken är den största ursprungliga regnskogen i södra Thailand och är 160 miljoner år gammal. Besökte parken för 6-7 år sedan men fick inte de bilder jag önskade så ett litet återbesök. Parken har kanske hundra elefanter inga tigrar finns kvar men ändå en intressant park.

Vi hittade ett fint hotel som var billigt, Khao Sok Country Resort.

Jungel walkPizzaZo

Jungel Walk & Kebub

Startar djungel promenaden 07:00 tillsammans med min guide, vi går samma väg som vid mitt förra besök men med ett antal avstickare in i skogen. Förra gången jag besökte parken hade värdens näst största blomma blommat över denna gång hade den inte börjat blomma även om guideboken jag läst sa att den började blomma i november. Det är inte stor chans att se några djur då alla turister går samma väg varje dag och skrämmer bort de djur som finns. Det går enkelt att gå fram till 10:30 men sedan slår värmen och luftfuktigheten till. Varmt varmt varmt och svetten kyler inte ner en, bara jobbigt och kladdigt. Hör några gibbon apor sjunga i träden någonstans. Vi går till ett vattenfall för att sedan fortsätta till en rastområde där parkvakterna sålde kall cola.

Så här långt gick jag förra gången, men vi fortsatte några km till ett stort träd, på vägen dit får vi se en varanödla. Då hade man fått se flera djur än förra gången då jag bara såg en liten ödla. När vi kom fram till det stora trädet så var det enormt, rötterna var en meter höga och gick ovan jord säkert 50 m från trädet. Vi vände om men nu var jag trött och framför allt varm, så varm. Nu blev det korta etapper med många pausar tillbaka först till rastområdet. En lång paus med cola, apelsiner, skink och ost smörgås, papaya, en skön paus. Tog av mig kängorna, en blodigel på ena benet och en blodigel på andra benet, suck jag som gick med långbyxor i värmen för att slippa dessa jävla djur. När pausen började ta slut kom en apa på besök! Att få se ett däggdjur i Khao Sok, Great! Även om det bara var en long tailed makak, inte en sådan där övergödd som finns i Phuket utan en smal muskulös en.

Sedan var det promenad tillbaka, var helt slut i värmen kunde inte kyla av mig, 100 meter och paus. Vägen är väldigt kuperad upp och sedan ner, varje uppförsbacke var extremt jobbig. Nej är inte gjord för vandring i denna värmen, fy fan. Efter nio timmar i parken var jag ute ur skogen.

Till hotellet för en dusch, försökte få kallt vatten men nej varm dusch blev det torkade mig dåligt och klev ut i det kalla rummet nerkylt av AC:n, gud så skönt att frysa!

Dags att fylla upp batterierna, gick till min favorit resturang PizzaZo. Det blev först sallad och sedan pasta carbonara. Var fortfarande hungrig, humm en kebub kanske...

Ja jag beställde en kebub. In kom ett runt bröd tunn som en pannkaka men frasig på den låg grönsaker, kyckling kött och thai sweet and sour sås. Man fick rulla ihop kebuben själv, men den var väldigt god men långt från vad en svensk kebab är om nu kebab är svenskt.

Resdag Khao Sok till Phuket

Resa från Khao Sok gick längs kustvägen längs thailändska kusten mot Annaman havet. Vi passerade de områden som drabbats av sunamin. Vid lunchtid nådde vi Phuket.

Motorcykel runt Phuket

Dags för en dagstur med motorcykel runt Phuket. Trafiken har blivit värre flera bilar svårare att åka och man har fortsatt att bygga bygga och bygga. Husen de har byggt i passet mellan Patong och Kahu är fortfarande till salu. De höll på att bygga dessa när jag besökte Thailand första gången, nu börjar de förfalla utan att ha blivit sålda.

longtail boatKöande på stranden

Båttur och tempel

Vi åkte mot södra delen av Phuket ön och Rawai beach, det var en gratis båttur till en ö med ett tempel på. När vi kom till stranden fick vi stå i kö för att komma på en longtailboat. Det var många båtar som gick i skytteltrafik ut till ön, när vi kom fram fick man hoppa ur båten och vada in till stranden där det bjöds på mat och dryck. På ön fanns några Buddha statyer och tempel. Munkar bad böner tillsammans med besökarna om god tur för framtiden. När bönerna var slut skulle alla människor tillbaka samtidigt, den lilla stranden på ön fylldes snabbt och sedan var det bara att köa och vänta att få plats i en av båtarna, efter någon timmes väntande på stranden var det dags att gå på båten och åka tillbaka.

Hela spektaklet hade bekostats av någon rik thailändare som behövde få bättre karma, undra vad han gjort.

Loi KrathongLoi Krathong

Loi Krathong

En lugn dag i väntan på kvällens festligheter. När kvällen kom var det dags att åka till något ställe där festivalen firades mycket i Phuket. Har ju set massor av bilder från firandet med massa små ljus som flyter nerför någon flod och lyckor som sänds upp i skyn som luftballongen. Förs skulle en sån där liten flotte köpas, det fans traditotionella gjorda av blommor och blad med rökelse och ljus och andra mera innovativt gjorda av strutar eller papier mache. Vi valde en traditionell, basen var gjord av en skiva bananpalm, klädd med blad och orkidé blommor. När vi skulle tända vaxljuset så gick det inte, det blåste lite, lite. Rökelsen gick att tända men när vi skulle sjösätta den lilla blomflotten ville den inte lämna stranden, floden vi valt var mer som en damm och flotten flöt mot land. Den svaga vinden var kraftigare än den eventuella ström som fanns i floden.
Så ett ganska misslyckat och inte alls så vackert Loi Krathong.

Templet i djungeln

Resdag Phuket - Sura Thani

Resa upp till Sura Thani igen, denna gång tog vi den vanliga vägen över Phagn-Nga och genvägen. Väl på den lilla genvägen så var den avstängd en stor svart pil på en orange skylt visade in på en liten väg i ett palmoljeplantager plantage, bara att följa. Efter ett tag ser vi ett stort torn sticka upp över palmerna. Det är ett nytt stort tempel som håller på att byggas. Tankarna föll direkt på Indiana Jones...

Sura Thani

En dag att göra ärenden och besöka människor runt omkring i provinsen.

Fisk i dammenBergstopparna som sticker upp

Med båt till bergen

Vi åkte till den stora damm som byggts i början av 80-talet. Ett stort område regnskog hade lagts under vatten och endast bergstopparna stack upp ur vattnet. Det blev en båttur ut på dammen. Vattnet var azurblått och varmt, dammen var full med vatten så det fanns inga fula band mellan vattnet och växtligheten. För att vara tillverkat av människan så är det otroligt vacker natur.

Vi köpte en dagstur till en landningsplats 14 km bort på andra sidan dammen, där Khao Sok parken ligger. Longtail båten tar oss i hög hastighet över dammen, via trånga sund mellan klippväggarna. När vi kommer fram till målet är det några hus byggda på flottar som flyter i det azurblå vattnet. Vi stannar och badar några timmar. Runt flottarna är det fullt med fiskar som ser ut som stora mörtar.

Thai tv! Satt och tittade på en amerikansk b-film på någon kanal. Hjälten hade en stor pistol som han gick och bar på men när han riktade pistolen mot skurken så blurade de ut pistolen i filmen... Suck!

Thailand alla vet att det är en pistol ni visade den nyss i bild!

Sura Thani

Bilfärd runt Sura Thani och besök vid resturangen vid the stick sea.

Middag

Surat Thani, middag vid vänner.

Vilodag

Vilodag i Sura Thani, först en 3 timmars massage på lokala massage placet i Surat Thani, sedan sushi på den nyöppnade resturangen.

PoolenPoolen

Paradiset

Vi åkte sydost från Surat Thani till en resort i den närliggande provincen. Det finns en massa hotell men de flesta verkar tomma, där vi bokat rum bodde det ju några gummi bönder som inte verkade vilja checka-ut. Vid 14:00 checkade de änteligen ut, två timmar efter när man ska vara utcheckad. Vårt rum är en liten stuga som låg aldeles bredvid poolen. När väl gummibönderna lämnat hotellet låg poolen alldelse tom. Nedanför poolen fanns stranden, 150 meter bred och några km lång sandstrand, inga turister. Kanske inte helt ren då havet fört in gammal plast och annat skräp som dumpats i havet, men ändå underbart oh långt från de överfulla stränderna i Phuket. Vädret var kanske inte det bästa men ändå varmt och det var skönt att flyta omkring i poolen hela eftermiddagen!

Tillbaka till Surat Thani

Morgonbad i den tomma poolen och sedan återresa till Surat Thani på eftermiddagen.

Surat Thani

En sista dag i Surat Thani med många ärenden som måste göras men hinner med en två timmars massage innan det på kvällen blir avfärd till Phuket.

Den Toyota vi hyrde hade de satt solfilm på alla rutor, alla rutor även vidrutan! Inte helt optimalt att köra på kvällen, det gick ju inte att se. June min fru brukar köra i Thailand då det är vänstertrafik och mest kaos i hur man kör. Men efter några timmars körning fick jag ta över då hon var för trött. Körde långsamt inte nog med att det var mörkt det började regna, thai regn, till slut kom vi fram till Phuket några timmar försenade men vi levde och hade inte kvadat bilen.

Phuket

Sista dagen i Phuket för denna resan, motorcykel runt för att göra lite ärenden. Efter bank och post ärenden åkte jag söderut, de gjorde reklam för en krokodilshow.... mmm fick ett ryck och åkte in. Möttes av en ryss som guidade in mig på anläggningen... kände igen mig detta hade varit en del av Phuket zoo som jag besökte 2010. Fortfarande lika tragiskt några stackars krokodiler som utnyttjades till en ganska fånig show. Resterande delen av zoo:et verkade vara nerlagt vilket var bra. Showen gick ut på att några thailändare stoppade huvudet i krokodilens mun, men krokodilerna var skadade och sjuka och fick göra 5-6 shower per dag. Nä det var inte en bra show och djuren lider publiken förutom mig var några busslaster ryssar.

Åkte vidare till en flygplats utan flygplan! King Power har hand om taxfree försäljningen på alla Thailands flygplatser, men de har också varuhus bl.a. ett i Phuket. Det var som att gå in på en flygplats någonstans med alla fina märken, Armani, Dolce Gabbana etc. Stället var fullt med kineser, bättre smak än ryssar men man kan väll handla flygplansgrejor på flygplatsen och det var ju lika dyrt som flygplatser.

Nu var det dags att äta, så till varuhuset Central Festival och där blev det en australiensisk oxfilé, medium rare. Fick ju inget vin eller öl till maten, var ju för sent alkohol får ju bara serveras mellan 12-14 och 17-24 och jag kom ju 14:05.

Sedan åkte jag för att fotografera statyn över de två hjältinnorna som är så viktig i Phuket. Har försökt att fotografera denna staty vid flera resor men inte lyckats så bra. Såg ju bra ut når jag åkte men himlen blev bara mörkare och mörkare. Väl framme var himlen mörk och jag han ta några dåliga foton innan det började regna, tropiskt åskregn! Fick stanna under ett tak och sedan in på första Seveneleven och köpa en engångs regnrock för 29 baht. One size fits all! Nja möjligen "fits all thai" men jag tvivlar, fick göra lite revor i denna regnrock i storleken extra small.

RäkfiskeRäka Nr 1

Phuket – BKK

Vi lämnade Phuket och flög upp till Bangkok vi skulle först spendera några dagar med min frus vänner. Vi blev hämtade på flygplatsen och vi åkte österut från Bangkok. Vi åkte genom städer och bebygelse några timmar innan vi svängde av motorvägen. Vi stannade vid en resturang där man själv fick fiska upp räkor som man sedan fick grillade och kunde äta. Som tur gick det ju att köpa uppfiskade räkor också, annars hade man varit hungrig. Man metade upp räkorna ur en damm som var gjord i diket på vägen. Det måste ha varit nära havet då det var bräckvatten i dammen. Spöet hade en liten krok som man satt en bit kött på och sedan ner i vattnet. Vattnet i dammen var syresatt med en massa bubblor och ganska grumligt så man kunde inte se var räkorna höll hus. Alla runt mig fick räkor, inte jag, men allt hade de små krypen varit och ätit av kroken. Lyckades till slut fiska upp några av räkorna.

När solen gick ner besökte vi en stor flytande marknad, denna var mycket trevligare än den jag besökt för några år sedan- Man sålde väll inte grönsaker längre, men det såldes mat, kläder, fisk, lite krimskrams och många affärer hade blivit resturanger och matställen. Men det var en levande marknad, många thailändare som var där och handlade. Farrangerna var inte i majoritet det fanns många men i klar minoritet

Sedan vidare till hotellet, små hus i en trädgård med palmer och kanaler. Sedan blev det några Singha beer, min frus kompis var någon typ av försäljaningschef för Singha beer. Så det blev ingen chang denna kvällen.

MarknadDu åker ner snart!

Flytande Marknad

Efter frukost blir det longtailboat på de små kanalerna mot en annan flytande marknad. Vi åker i högfart och med ett muller från den gamla bilmotorn genom byar på små trånga kanaler. Lite mer turistiskt än den förra flytande marknaden, många har öppnat små affärer och säljer turist grejor. Fullfart mellan affärerna och sedan nästan stanna för att titta vad de säljer. När vi kommer till byn där marknaden ligger är det fullständigt trafik kaos. Det är mest äldre damer och farbröder som jobbar i marknaden, blir många bra bilder innan vi efter en timme tagit oss igenom marknaden. Vi åker båtrace till ett tempel. Vi donerar lite pengar och munkarna ber böner för oss. Vid templet kan man också köpa fiskmat och mata fiskarna i kanalen, när man kastar i fiskpellets kommer en massa gråa fiskar i 10 kg klassen och slåss om maten, kastar man ut brödbitar kommer enorma fiskar av en annan sort upp ur djupet och äter. Dessa bjässar väger över 30 kg, helt enorma. Vi återvänder till hotellet och åker tillbaka mot Bangkok.

På kvällen blir det upp i Baiyoke Tower för en buffe middag

Big OneRace

BKK

Medan frun shoppar har jag en heldag i Bangkok som ägnar åt att försöka fotografera staden. tycker det är svårt att fotografera i så här stora städer, det händer för mycket.

Is-rinken

En avslutande shopping dag som avslutas med lite skridskoåkning i ett av varuhusen, innan det är dags att packa och åka till flygplatsen